Een veranderingsproces kan op diverse manieren worden doorgevoerd; onder meer door machtsuitoefening, een leerproces of door de organisatieleden zelf de noodzaak voor verandering te laten ontdekken. Zo zijn er verschillende veranderstrategieën in de loop der jaren ontwikkeld. De Caluwé en Vermaak maken in hun boek “Leren veranderen” duidelijk welke vijf te onderscheiden betekenissen het woord ‘veranderen’ kunnen hebben. De vijf manieren van denken verschillen in de veronderstellingen die men heeft over waarom en hoe mensen veranderen. Zij onderscheiden vijf mensbeelden, gebaseerd op de uitspraak: “mensen/dingen veranderen als…”, dus vijf manieren van denken over veranderen, waarin het mensbeeld gekoppeld wordt aan de mate van geplandheid van de verandering en de rol van de veranderaar. De Caluwé en Vermaak typeren deze vijf denkwijzen met kleurennamen. Je kunt door de kleurentest te doen, er achter komen hoe jij aankijkt tegen veranderen. Mijn uitkomst is met name wit, groen en rood. Ik ga ervan uit dat veranderingen bewerkstelligd kunnen worden door de wil, de wens en de ‘natuurlijke weg’ van de mens zelf centraal te stellen. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat je er iets van leert en dat de juiste mensen geprikkeld worden om zich in te zetten voor het veranderingsproces.
Voor managers is het ook nuttig om het team de kleurentest te laten doen. Zo krijg je een indruk hoe een medewerker er in staat en hoe je hem of haar het beste kunt inspireren en motiveren om zo een verandertraject te laten slagen.